تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۰۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال‌های مثبت به بازار دلار | اقتصاد باید کاملا آزاد شود

سیگنال‌های مثبت به بازار دلار | اقتصاد باید کاملا آزاد شود
‌می‌متالز - سمیعی کارشناس اقتصادی گفت: حذف هرگونه ارز رانتی و با قیمت‌های غیر واقعی و تغییر قیمت به سمت بازار واقعی و آزاد، طبیعتاً امری صحیح تلقی می‌شود. اقتصاد امری علامت محور است و باید آزاد باشد. با آزاد بودن و انجام رقابت رشد می‌کند. علامت‌های مثبتی در بازار ارز مشاهده می‌شود. از اول تابستان روند قیمت در بازار آزاد تقریباً با ثبات نسبی رو به رو بوده است.

به گزارش می‌متالز، طبق گفته‌های اخیر «علی حسین نبی‌زاده» قائم مقام مرکز مبادله ارز و طلا به زودی، تالار مبادلات ارز توافقی راه‌اندازی خواهد شد.

این تالار یکی از مراحل مهم در جهت ایجاد نظام پرداخت رسمی ارز در کشور به شمار می‌رود. نرخ‌هایی که در این مرکز تعیین می‌شوند، پس از ۵۰ سال، قابل اعتماد خواهند بود. بیشتر مبادلات ارزی در بازار‌های رسمی انجام می‌گیرند. ارز مسافری نیز در آینده در این مرکز متمرکز می‌شود.

نقش تغییرات در مرکز مبادله بر بازار ارز

«اصغر سمیعی» کارشناس اقتصادی در قالب طرح یک مثال گفت: اگر میوه‌فروشی یک سبد شامل ۱۰۰ عدد پرتقال داشته باشد و از کارگر خود بخواهد هر پرتقال را ۱۰۰۰ تومان بفروشد؛ در پایان روز درآمد ۱۰۰ هزار تومانی کسب کرده است. اگر کارگر به هر دلیلی نیمی از پرتقال‌ها را ارزان‌تر از قیمت واقعی به مشتری‌های خاص بفروشد، مجبور می‌شود مابقی را با قیمتی گران‌تر به بقیه مشتری‌های دیگر بفروشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بازارساز به هر دلیلی حتی خیرخواهانه بخواهد مقداری از ارز کشور را با قیمتی غیرواقعی و ارزان‌تر به بازار عرضه کند، طبعاً متقاضیانی که دستشان از آن ارز ارزان کوتاه است، مجبور می‌شوند ارز مورد نیاز خود را با قیمتی گران‌تر از واقعی تهیه کنند، یعنی مقدار تخفیفی که به گروه اول داده شده، طبعاً از جیب گروه دوم خارج خواهد شد. این اتفاق می‌تواند بر عکس هم عمل کند، یعنی زمانی که نرخ ارزان و غیرواقعی تعطیل شد، شاید فشار بر بازار ارز و نرخ واقعی کمتر شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با این استدلال مطمئنا حذف ارز ارزان و غیرواقعی بر بازار آزاد اثر مثبت دارد. درست مثل اینکه جنگاوران از یک سنگر غیرمطمئن و آسیب‌پذیر عقب‌نشینی کنند و قدری عقب‌تر در یک سنگر واقعی و مستحکم مستقر شوند، در آن صورت می‌توانند با امنیت بیشتر و خیال راحت‌تر از آن سنگر حفاظت کنند و شاید بعدا هم بتوانند در فرصتی پیشروی کرده و در سنگر‌های جدید مستقر شوند.

حذف قیمت‌های غیرواقعی در بازار ارز

سمیعی ادامه داد: حذف هرگونه ارز رانتی و با قیمت‌های غیرواقعی و تغییر قیمت به سمت بازار واقعی و آزاد، طبیعتاً امری صحیح تلقی می‌شود. اقتصاد امری علامت محور است و باید آزاد باشد. با آزاد بودن و انجام رقابت رشد می‌کند. هرچه دستور‌ها از واقعیت‌ها دورتر باشد، صدمه به اقتصاد وسیع‌تر صورت می‌گیرد و در واقع اقتصاد واقعی هرگونه اجبار و محدودیت را دفع می‌کند. اگر مسئولان دست از سر بازار‌ها بردارند، هیچ دخالتی نکنند و فقط امر نظارت را به عهده بگیرند و اجازه دهند قیمت واقعی باشد و انواع قیمت‌های دستوری و علامت‌های گیج کننده را از اقتصاد کشور حذف کنند؛ امید می‌رود که پس از مدتی اوضاع اقتصاد کشور سامان پذیرد.

وی افزود: متاسفانه در دولت جدید هم گاهی موارد خلاف انتظار مشاهده می‌شود. برای مثال معاون اول محترم رئیس‌جمهور به محض شروع به کار خواستار حمایت فوری از بازار سهام و بورس می‌شود و این انسان را به یاد آن مرد تنومند می‌اندازد که کودکش را در بغل گرفته و سعی در آرام کردن او می‌کرد، مادر کودک به او می‌رسد و می‌گوید تو فقط کودک را رها کن و بغلش نکن خودش آرام می‌گیرد.

وضعیت بازار ارز

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: علامت‌های مثبتی در بازار ارز مشاهده می‌شود. از اول تابستان روند قیمت در بازار آزاد تقریباً با ثبات نسبی رو به رو بود؛ به معنای دیگر، افزایش قیمت ارز در بازار نداشته‌ایم و از سوی دیگر در تابلوی قیمت‌های رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی، اولا قیمت ۴۲۰۰ تومانی از روی تابلو حذف شده، هر چند که هنوز برخی از تجار می‌توانند از این ارز با این قیمت استفاده کنند. اینطور که گفته می‌شود از اول سال تاکنون حدود ۲ میلیارد دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان به برخی داده شده است. همچنین برخی قیمت‌های دیگر از جمله قیمت به اصطلاح ارز موزون را هم با یک شیب ملایم و رو به افزایش مشاهده می‌کنیم، به طوری که قیمت ارز موزون که اول تابستان ۳۷ هزار تومان بوده و نسبت به بازار آزاد حدود ۶۰ درصد ارزان‌تر بوده در اول شهریور ماه به ۴۲ هزار تومان رسیده که نسبت به بازار آزاد تقریباً ۴۰ درصد ارزان‌تر است.

سمیعی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر روند توقف قیمت ارز در بازار آزاد و ادامه افزایش تدریجی ارز موزون ادامه یابد؛ تا پایان سال این دو قیمت یکسان خواهند شد. اگر فرض کنیم که قیمت‌های دیگر ابداع نشود، می‌شود امیدوار بود که به زودی ارز رانتی نداشته باشیم که این اتفاق بسیار مبارکی برآورد می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده